95/5

system-failure-1563862
”95% of variation in the performance of a system (organization) is caused by the system itself and only 5% is caused by the people.” –W. Edwards Deming

”When a good person meets a bad system, the system always wins.” –Frank Voehl

”What constraints the performance of your organization is not its operating model, nor its business model, but its management model.” –Gary Hamel

Demingin mukaan 95 % organisaation suorituskyvystä riippuu systeemistä, 5 % systeemissä olevista ihmisistä.

Rohkeasta ja provokatiivisesta sitaatista on muodostunut klassikko. Jos ei ole perehtynyt Demingin ajatteluun, sitaatti saattaa herättää ihmetystä ja vastustusta. Ihmiset ovat tärkein voimavaramme! Mutta systeemi hallitsee ihmisten toimintaa… 

Aivan kuten Pareton periaate – missä tahansa ilmiössä 80 % seurauksista johtuu 20 %:sta syistä – Demingin lause on tarkoitettu suuntaa antavaksi ytimekkääksi nyrkkisäännöksi: suhteessa pieni määrä syitä ja energiaa saa aikaan valtaosan tuloksista.

Demingin 95/5:ssä on kyse fokuksesta. Panostamisesta organisaatioissa siihen, mikä tuo valtaosan tuloksista. Se on myös kritiikkiä ja hämmästelyä sitä kohtaan, miten vähän organisaatiot käyttävät energiaa siihen, minkä merkitys on kaikkein suurin – systeemin kehittämiseen. Siihen, miten työ on johdettu ja organisoitu.

Ihmisten viiden prosentin vaikutus organisaation suorituskykyyn tuntuu käsittämättömän pieneltä. Organisaation kyvykkyyden näkökulmasta kuitenkin perinteinen ihmiseen panostaminen tuo laihoja tuloksia. Ajatus sinänsä on oikea, mutta lähestymistapa väärä. Kehittämällä systeemiä, sitä miten työ toimii, emme vain paranna tuloksia, vaan ratkaisemme samalla työmoraaliin ja työhyvinvointiin liittyviä ongelmia.

Tutkimalla tarkemmin lähes mitä tahansa toistuvaa ongelmaa työssä havaitsemme, että valtaosa ongelmista ja kehittämiskohteista löytyy systeemistä, ei ihmisistä.

Kun hyvin erilaiset ihmiset kuuluvat samaan systeemiin, heidän tuloksensa ovat hyvin samankaltaisia. 90 % käytösvasteistamme ympäristöömme on semi-autonomisia: systeemi tavallaan luo oman tapansa toimia.

Organisaation toiminta ja kyvykkyys eivät ole seurausta ihmisistä, ne ovat valtaosin seurausta siitä, miten johdamme ihmisiä ja organisoimme työn.

Organisaatio syntyy johdon uskomuksista, ajatuksista ja olettamuksista. Jos ajattelumme on pielessä, myös sen pohjalta luodut rakenteet ja edelleen olosuhteet ja toiminta ovat pielessä. Ennen kuin voimme luoda haluamamme organisaation, meidän täytyy olla varmoja, että ajattelumallimme tukevat sitä.

Ajattelumallien kriittinen tarkastelu on keskeistä, sillä on harvinaista, että johtamissysteemi tukee johdonmukaisesti toimintaa, jota se väittää tai luulee tukevansa.

Ihmiset tekevät työtä systeemissä. Johto luo systeemin, johon ihmiset voivat sitoutua; johto ei voi ”sitouttaa” ihmisiä.

Elinvoimainen systeemi on tietoisesti luotu organisaation tarkoituksen pohjalta, asiakasnäkökulmasta. Johdon tehtävä on yhdessä työntekijöiden kanssa luoda rakenteet ja olosuhteet, jotka ohjaavat organisaatiota kohti sen tarkoitusta.

Demingin 95 %:iin sisältyy myös ymmärrys ja kyky tarkastella organisaatiota holistisena systeeminä, ei painottuen talouden näkökulmasta. Todellinen vipuvarsi ’tuottavuusloikkaan’ löytyy muualta kuin operationaalisesta ja liiketoiminnallisesta optimoinnista, jossa tuttu mantra kuuluu: paremmin, nopeammin, halvemmalla. Se löytyy johtamissysteemin ja työn organisoinnin kehittämisestä.

 

Deming, W. Edwards (1982). Out of the Crisis.
Harris, Sam (2012). Free will.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s